Fülesbagoly

Címke alapján választ bort Barna Joci, a zeneipar egyik legkeresettebb grafikusa

2023. november 01. - Bagolyhír

Többnyire autodidakta módon tanulta meg a szakmát, mára pedig az egyik legkeresettebb grafikus lett a zenei színtéren Barna Joci. Rajzai rengeteg együttes kiadványát díszítik, legyen az Magna Cum Laude, Subscribe, AWS vagy Fatal Error , és nem mellékesen három évada a Fülesbagoly Tehetségkutató arculatáért is felel. Joci sokszor vásárol meg valamit csak azért, mert tetszik a csomagolása, bort például csak címke alapján választ. Feltettünk neki pár kérdést, hogy egy kicsit ti is megismerjétek.

1379307_609616152415507_1107924812_n.jpg

Hogyan lett belőled grafikus?
- Gimi után dönthettem, hogy vagy elmegyek katonának kötelezően, vagy választok magamnak valamit, ami még a honvédségnél is jobb. Szerettem rajzolni szóval a grafikus szakmát választottam. Elvégeztem gyorsan egy OKJ-s képzést, de mivel ez 20 éve történt és a technika fejlődött azóta rendesen, így túlnyomórészt magamtól tanultam meg a dolgokat.

Mennyiben segíti a munkádat, ha ismered a produkciót, aminek az arculatát csinálod?
- Abszolút. Minél több az infó, annál könnyebb dolgom van. Ha ismerem mondjuk egy zenekar munkásságát akkor sokkal könnyebb elkapnom azt az irányt, amit szeretnének.

Szerinted egy jó arculat mit tud hozzátenni a produkcióhoz?
- Nem tudom, grafikusként picit másképp szemlélem a világot. Csomószor megveszek például csak azért dolgokat, mert tetszik a csomagolásuk. Például bort mindig az alapján választok, hogy melyiknek tetszik a címkéje, aztán ez néha bejön, néha nem, de nekem szerintem extrán fontos, hogy valami esztétikus is legyen, ne csak hasznos vagy jó.

10802019_817297214980732_3548638994491051620_n.jpg

Van valamilyen munkamódszered, szeánszod, hogy ráhangolódj egy-egy tervezésre?
- Általában nézek rengeteg inspirációt, zenekarok esetében sokat hallgatom az anyagot, amit küldtek, pörgetem az agyam rajta, próbálok fejben előre dolgozni.

Emlékszem anno, amikor először megláttam a Gyulai húszfeldolgozó borítóját, hogy - az ötlet és a megvalósítás miatt is - mennyire arcul csapott. Mi annak a grafikának a története?
- Az ötlet Mező Misié volt. Imádtam már akkor, amikor bedobta, hogy mit szeretnének: régi húsboltos stílus - alig vártam, hogy elkezdhessem. Jó volt csinálni, és tökre bírom is a mai napig, a borítót is meg a Misit is.

59203927_2848708271836782_2986245784011276288_n-2.jpg

A Fatal Error / Kies turnéplakáton a benzin elfogyott, egy arc meg épp kirakja a rókát. Az ilyen részletek a megrendelőtől erednek vagy a te fejedből pattannak ki? Mi itt a sztori?
- Az alap koncepció onnan jött, hogy a turné neve Nincs Gáz 2022, reflektálva az akkori üzemanyag hiányra. Az instrukció az volt, hogy benzinkút legyen a téma, meg turné hangulat. Elkezdtem megrajzolni, szerettem volna mindenképpen ilyen apró részleteket belerakni nekik, mint pl. a rókázó arc, vagy a táblát telibehugyozó kutya, aztán átküldtem a Fatalból a Balázs Misinek, na ők is összeszedtek még pár dolgot, aztán jött a kúton cigiző srác, a rozzant kisbusz a koszos ablakon a KOSZOS felirattal, amit épp leszar fentről egy madár is. Szóval volt itt minden.

fatal_tour.jpg

Melyik munkádra vagy a legbüszkébb és miért?
- Nagyon sok munkámat szeretem, a rajzos cuccokat főleg. Vagy ott van például a Rockstar magazin, aminek a komplett arculattervezésében a megszületésétől fogva teljesen szabad kezet kaptam. Ez azért másabb grafikai megoldásokat igényel, mint a pólók vagy lemezborítók tervezése. Van persze rengeteg olyan munkám is, amit már máshogy csinálnék mai fejemmel, de nincs egy konkrét, amire azt mondanám, hogy a legbüszkébb vagyok. Inkább azzal kapcsolatban érzek büszkeséget, hogy ha visszagondolok rá, hogy honnan indultam és azóta kikkel dolgozhattam együtt.

Melyik meló izzasztott meg a legjobban?
Általában azokat a melókat szoktam a legnehezebbnek megélni, amikre kevés az idő vagy nagyon kevés hozzá az infó, pláne, amikor ez a kettő együtt jár.

Előfordult, hogy valamiért nemet mondtál egy megkeresésre?
- Persze, előfordul, hogy nemet mondok. Volt párszor olyan, hogy egyszerűen annyira kívül esett a stílusomon, a grafikai világomon az alap elképzelés, hogy nem vállaltam a dolgot.

A Grenmának is dolgoztál, ahol a feleséged, Arany Dóri a basszeros. A személyes kötődés könnyítő vagy valamilyen oknál fogva nehezítő körülmény volt?
- Mindenképpen könnyítő, de ezeket nem is tudom munkának felfogni. Nagyon közel áll hozzám az egész zenekar, mindhárman közeli barátaim már régóta (jó, Dóri kicsit több), és igazából rettentő megtisztelő is volt számomra, hogy csinálhattam bármit nekik.

74217885_3312350438805894_5878861779185958912_n_1.jpg

Milyen zenékkel töltekezel?
- Rengeteg zenét hallgatok, el sem tudom képzelni a munkát (meg úgy az életet) zene nélkül. Ami a szívemhez régóta közel áll az a punk / pop-punk vonal, (most az aktuális két kedvenc, ami folyamatosan pörög itthon, az a Knuckle Puck és a Blink-182 új lemeze). Aztán amikor telítődök a pörgős témákkal, akkor jól esnek a nyugisabb zenék, mint a City and Colour, Charlie Simpson, Mat Kerekes vagy Norah Jones.

Joci munkáiból egy válogatás:

A bejegyzés trackback címe:

https://fulesbagoly.blog.hu/api/trackback/id/tr7418248327

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása