Fülesbagoly

Ben T Kadar, avagy Spider-Punk az alter hip-hopban

2024. január 12. - Bagolyhír

Az Operettszínáz musical stúdiójában tanult énekelni, de a teátrum zenei világa helyett egy másik univerzumban találta meg a boldogságot, és azóta Ben T Kadar néven alkot az elektronikus pop és alternatív hip-hop műfajaiban. Emellett keresett szinkronszínész, akinek a hangja a Barbie-ban, az Oroszlánkirályban és a Netflix Kung-Fu Panda sorozatában is hallható. Kádár-Szabó Bencét kérdeztük izgalmas munkáiról.

andra_si_ingrid_ke_pe.jpg

A Pesti Brodway Stúdióban musical énekesnek készültél, ami azért elég messze van a Ben T Kadar zenei világától. Milyen ambíciókkal kezdted a sulit, és hogyan jutottál el a mostani zenei arculatodhoz?
-
Igen, műfajában tényleg elég messze van a két dolog egymástól, bár sosem tudhatom mikor lesz egy nyolc perces musical betétre hasonlító Ben T Kadar dal a repertoáromban. Izgalmas lenne. Amikor elhatároztam, hogy zenei, előadói pályát szeretnék magamnak még nem volt meg a fejemben, hogy pontosan ez mit takar majd. Azt tudtam, hogy akkoriban a zenés színház egy anyagilag biztosabb pontnak tűnt, mint más, könnyűzenei utak, így kerültem az Operettszínház Pesti Broadway Stúdiójába. Mellette elkezdtem dolgozni a magyar szinkronban és egy elektronikus rock zenekarban is énekeltem. A színházban harmadévesként már tudtam, hogy nem ez lesz az én karrierem és hogy nem intézményes keretek között zajló alkotásban szeretnék részt venni. Csatlakoztam egy gospel csapathoz, aminek két évig tagja voltam, lehetőségem volt Koppenhágában dolgozni producerekkel popdalokon, és elkezdődött a Seven Seconds In The Future-rel való közös munka is. A 7s egy minden műfajban alkotó improvizatív formáció, ahol a színpadon írunk és játszunk el dalokat, az alapján, hogy a közönség milyen műfajt és témát szab meg nekünk. Mindezeknek a tapasztalataiból, illetve a modern elektronikus zene és nu-metal iránti szeretetemből gyúrtam össze a Ben T Kadar mai koszos, torzított szintetizátoros hangzását. 

Teljesen ösztönösen vagy valamilyen koncepció alapján szerzel zenét? Hogyan áll össze nálad egy-egy dal?
- A kettőnek az egyvelege jellemző arra, amit csinálok. A dalok témái és szövegei általában egy kisebb-nagyobb koncepció (album, EP) részei. Viszont nagyon szeretek kísérletezni és van néhány régi kazettás diktafon, illetve pár játékszerekre hasonlító szintetizátor, ami sokat segít benne. Sokáig a dalszerzési folyamatot egy akkord körre énekléssel kezdtem, de mostanában sokszor hagyom, hogy inkább a hangszerelés és sound design inspiráljon. És ha lehet minél egyszerűbb hangok és megfejtések által. A kedvenc saját dalaim még így is általában úgy íródnak, hogy a fürdőszobában eszembe jut egy sor, azt feléneklem a telefonomra és onnan haladok tovább.

kocska_a_da_m_ke_pe.jpg

Kitartóan írod az angol nyelvű dalokat, és ha összerakjuk a zenét és a szövegeket, akkor az a következtetés vonható le, hogy inkább a külföldi piacra készülsz. Hol tart a te utad?
- Valószínűleg egy zenei piacokat elemző szakember a lejátszásaim és közösségi médián látott számok alapján tudna mondani egy pontos leírást arra, hogy hol tartok. Amit tudok, hogy nagyon szeretek dalokat írni és azokat minél több emberrel megosztani, ezek a dalok pedig egyelőre belőlem angolul jönnek. Amit most a feladatomnak érzek, hogy a bolygón (Magyarországon és azon túl) megtaláljam azokat az embereket, akiket érdekel a zeném és amit mondani szeretnék vele. De a környezetemben egyre jobban látom, hogy sokaknak kezd leesni a koncepció.

Szinkronszínészként dolgozol, és sok más film mellett hallható a hangod a Barbie-ban, az Elemi-ben és a Pókember: A pókverzumon át című filmben is. Hogyan lettél szinkronszínész?
- Egyik kedves rokonom, Jánosi Ferenc színész és író vitt el engem először szinkronstúdióba, miután leérettségiztem. Az első három évem a színház mellett nehezen ment, mivel nem nagyon tudtam elszakadni az ottani munkámtól. Miután felmondtam, eldöntöttem, hogy a szinkron és a zene tölti majd ki az időmet és ezekben próbálok munkát találni. Nincs B terv. És ez a döntés hála az égnek bejött és idén már tíz éve lesz, hogy a magyar szinkronban dolgozhatok.

A fentebb felsorolt filmekben kiknek kölcsönözted a hangodat?
- A Barbie-ban a sok közül a Kingsley Ben-Adir által megformált Ken hangja voltam. Az Elemiben Örvénynek, A pókverzumon át-ban pedig Hobie Brown, azaz Spider-Punk-nak adhattam a hangomat.

Milyen emlékezetes szinkronmunkáid voltak eddig?
- A karrieremet azt gondolom a 2019-es Oroszlánkirály lendítette fel, ahol Simbának lehettem a hangja. Childish Gambino-ra énekelni magyarul egy Disney produkcióban elég menő érzés volt. Nagyon imádtam az előbb felsorolt filmeken is dolgozni. A két legkedvesebb sorozatom tavalyról a Netflix Kung-Fu Panda sorozata volt, ahol Klaus karakterét szinkronizáltam, illetve, mint nagy Star Wars rajongó, hálás vagyok, hogy Ezra Bridger-nek lehetek a hangja az Ashoka sorozatban.

Hogy néz ki jelen állás szerint a 2024-es éved?
- Egy nagyon izgalmas öt dalos kislemezzel készülök, ami lefedi majd az év első felét. Ez egy hazai és külföldi előadókkal közösen létrehozott anyag, amin négy kollaboráció is hallható majd. Az első dal az EP-ről Eastern Boytoy néven jelenik meg január 18-án és egy őrült videoklipet is forgattunk hozzá.

Másnap, január 19-én a Turbinában koncertezel. Mi várható itt?
- Minden, amiről talán valaki a nyáron lemaradt a fesztiválokon és még több is. Akik eljönnek először hallhatják élőben az új dalt és menőzhetnek ezzel a barátaik előtt. Még talán csajozós szövegnek is jó lesz.
Viccet félre (NEM) téve, az biztos, hogy a tőlünk megszokott energiánál kevesebbet nem hozunk, úgyhogy le lehet dolgozni nálunk a bejglit, meg a szilveszteri másnapot és még közben bulizunk is egy nagyot. Együtt.

Fotók: Andrási Ingrid / Kocska Ádám

A bejegyzés trackback címe:

https://fulesbagoly.blog.hu/api/trackback/id/tr3418301401

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása