Fülesbagoly

Drakula halott és élvezi

Dead Cross-lemezkritika

2017. július 31. - matesas

Süvítő szélben, sötét mocsárban botladozva keressük a menedéket, a hátunkban halálsikoly, Lugosi Béla is valahol a környéken kódorog. Reménykedni felesleges: a Dead Cross univerzumában nem pislákol fény az alagút végén.nyitokep_3.jpg

Egyesek mélyen a pohár fenekére néznek, mások illegális tudatmódosító szerekkel varázsolják színessé a kilátástalannak tűnő hétköznapokat, a „struccfélék” a homokba dugják a fejüket, hogy ne lássanak semmit a világ csúfságaiból. És hála az égnek akadnak olyanok is, akik zenével adják ki magukból a frusztráltságukat. Dave Lombardo dobos is ilyen állatfajta, beül a hangszer mögé és addig püfföli, amíg a harag megkönnyebbülést hozó ritmusokká áll össze. 

– Most nem a We Are The World-öt, vagy más hasonló szarságokat kell énekelni, mindannyian tele vagyunk dühvel, és jobban nem is lehet kiengedni a mérget, mint nyomni egy punk bandában és punk zenét írni - így vezette fel Lombardo a Dead Cross nevet viselő zenekara pénteken megjelenő lemezét, és a tíz dal meghallgatása után az az ember benyomása: ennél frappánsabban össze sem lehetett foglalni a valóban gonoszra sikeredett album esszenciáját.

1_serbian.jpg A Dead Crossban tavaly még Gabe Serbian énekelt

Lombardo (Slayer, Fantomas, The Misfits, Suicidal Tendencies) tökéletes bűntársakat talált a gyilkolászásra. Michael Crain gitáros (Retox, Festival of Dead Deer) és Justin Pearson bőgős (Locust, Retox) összeszokott páros, a Retox-szal a kaliforniai hardcore-punk színtér egyik legizgalmasabb csapatát hozták össze. Az igazi bomba azonban tavaly decemberben robbant, amikor a Dead Cross bejelentette, hogy az addigi énekes, Gabe Serbian elhagyja a fedélzetet, helyette Mike Patton (Faith No More, Fantomas, Mr. Bungle, Tomahawk) csatlakozik az együtteshez. Patton régi jó ismerőse Lombardonak, a Fantomasban négy súlyos lemezt összedobva mindketten alaposan kiélhették az experimentális zene iránt érzett rajongásukat.

Tehát adott ez a négyes, amelyet a zenei szaksajtó rögtön szupercsapatnak titulált, ám amely az imént taglalt korábbi kapcsolódások okán kétpólusúnak tűnhet. Lombardo-Patton és Crain-Perason... Feltételezhetnénk, hogy utóbbiak csak a nagynevű duó kiegészítő embereiként szolgálhatnak, de korántsem erről van szó. Sőt! Michael Crain gitárja egy teljesen újszerű, friss megszólalást kölcsönöz a zenekarnak, a hardcore műfajban kevéssé megszokott kásás, piszkos soundot éles, villámgyors, trükkös riffváltások törik meg, totál őrület, amit a fickó az alig 28 percnyi lemezen előad. Tegyük rögtön hozzá: Lombardo ígérete sem csak porhintés volt. A dobos korábban azt mondta, hogy talán még a Slayerben sem csinált ilyen agresszív, ilyen gyors tempójú zenét, és a Dead Cross debütáló lemezén a fogadalom valósággá válik. És persze mindezt megkoronázza Mike Patton vokálja. Az ezer arcú kaméleonember ezúttal kevesebb flikk-flakkal, ám hangi adottságait maximálisan kamatoztatva üvölt, sikoltozik, ha kell, elhalkul, vartyog, mormol, és némi háttérénekkel megfűszerezve egy, a hagyományos hardcore-hangzástól elütő megszólalást ad hozzá a zaklatott zenéhez. Nem hallgathatom el, szívesen hallanék egy kicsit vastagabb gitár soundot, de Crain inkább a nyerseségre szavazott, és ez az „élő” hangzás alighanem koncepciózus lehetett.2_patton.jpg

Tavaly decemberben jelentették be Mike Patton érkezését

Az album a már korábban bemutatott Seizure and Desist című tétellel nyit, a hajszaszerű iram további négy dalon keresztül mit sem csökken, majd következik a baljós hangulatú Bela Lugosi's Dead című feldolgozásdal, amely számomra a lemez dramaturgiai csúcspontját jelenti. Az angol post-punk banda, a Bauhaus 1979-es nótája eredetileg majdnem tízperces, Pattonék ezt a harmadára rövidítették, de így is nagyon dark, nagyon libabőrös darab, Crain kísérteties szólóval kíséri a dal végét, míg Pattont hallgatva olyan benyomásunk lehet, mintha egy The Sisters of Mercy szám lebegne keresztül a hallójáratainkon. Érdekes szám a rögtön ezután következő Divine Filth is, már csak azért is, mert tökéletes képet kapunk a Patton-stílus és a Gabe Serbian-féle darálás közötti különbségről. A Patton előtti időkben a Dead Cross ezt a nótát más szöveggel, We'll Sleep When We're Dead címen jelentette meg, Serbian hihetetlen dinamikával üvöltötte végi a számot, amely azonban most Patton mikrofonján keresztül teljesen új életre kelt. A dinamika megmaradt, ám miután Patton az album legdurvább sikolyát produkálja, átvált egy punkos verzére, sokkal érdekesebbé, sokrétűbbé téve a lendületes riffekkel zakatoló szerzeményt. A hetedik szám, a Grave Slave tartja a tempót, a lemez utolsó három tétele evez csak kicsit más vizekre. A Gag Reflexben például fantomasos, kísérletezős elemeket is felfedezni véltem, a záró szám, a Church of the Motherfuckers sem egy hétköznapi darab, akár egy felturbózott Mr. Bungle albumra is felférhetne.

Furcsa anyag a Dead Cross bemutatkozó lemeze. Első hallásra káosz, vagdalkozás... Felületesen hallgatva még az is megfordulhat a fejünkben: ezt a cuccot pikk-pakk összedobták, fél óra az egész, mi ebben a pláne... De érdemes egy kicsit elidőzni, dagonyázni ebben a Lombardo-Patton-Crain-Pearson mocsárban, a kép szép lassan összeáll, az árnyékok mögött egy táncoló alak rajzolódik ki. Bela Lugosi's Dead. Undead, undead, undead! 

Dead Cross - Dead Cross, 2017. augusztus 4. Ipecac Recordings:

1. Seizure and Desist

2. Idiopathic

3. Obedience School

4. Shillelagh

5. Bela Lugosi's Dead

6. Divine Filth

7. Grave Slave

8. The Future Has Been Cancelled

9. Gag Reflex

10. Church of the Motherfuckers

A bejegyzés trackback címe:

https://fulesbagoly.blog.hu/api/trackback/id/tr7812704679

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása