Fülesbagoly

A nő, aki megcsinálta Madonnát

2018. augusztus 06. - tothjutka

Egy francia nő, bizonyos Maripol indította el Madonnát azon az úton, amely során az énekesnő stílusteremtő divatikonná vált. Ismerd meg a legenda teremtőjét, aki mégsem lett multimilliomos!

madonna-1984-670x410.jpg

Harmincöt éve, 1983 nyarán jelent meg Madonna saját nevét viselő, bemutatkozó albuma, amely nemcsak a könnyűzenébe, de a divat világába is forradalmat hozott. A fekete-fehér lemezborító a nyolcvanas évek egyik legemlékezetesebb fotója, amire milliók emlékeznek, annyira jellegzetes volt.

madonna_madonna.jpgA képen Madonna keze tele volt karkötőkkel, a nyakában pedig egy vastag, fémből készült lánc volt, ami leginkább nagyobb méretű kutyák megkötésére alkalmas fémpóráznak tűnt. Ez még jobban látszott a lemez hátsó borítóján.

51zngg1zu9l.jpgAkkoriban ezek a kiegészítők és ez a fekete-fehér fotók sokkolóan újszerűek voltak. Röviddel Madonna első sikerei után a fiatal lányok utánozni kezdték az énekesnő stílusát: divatba jöttek a túlméretezett hajcsatok, masnik, a kereszt alakú medálok és fülbevalók, a kilónyi karkötők, a „Boy Toy” feliratú övek, a bőrruhák, a menyasszonyi ruhára emlékeztető csipkés göncök, valamint a blúz helyett viselt melltartók. Még Madonna hasonmás-versenyeket is rendeztek, ahol csak ilyen külsővel lehetett indulni.

Bár Madonna igazán kreatív alkotó, nem egyedül álmodta meg egyedi, trendteremtő divatstílusát. Egy New York-ban élő francia nő - képzőművész, ékszertervező, fotós és filmproducer -, bizonyos Maripol találta ki ezt az imázst, vagyis ő „csinálta meg” Madonnát, ahogyan a világ megismerte. Arról is ő győzte meg az énekesnőt, hogy blúz nélkül, csak melltartóban lépjen fel, és ezzel divatot teremtettek.

madonna_modell.jpgMaripol és Madonna a nyolcvanas években 

- Igen, végső soron egy legendát alkottam - fogalmazott Maripol a Yahoo Entertainmentnek adott interjújában, amikor felidézte azt a csaknem 40 évvel ezelőtti éjszakát a New York-i Roxy nevű hip-hop klubban, ahonnan az egész Madonna-jelenség elindult: - Többféle kultúra találkozott ott Angliából, Amerikából. Olyan emberek buliztak együtt, mint például a Bow Wow Wow tagjai (angol new wave zenekar, amelynek a Sex Pistols legendás producere, Malcolm McLaren volt a menedzsere – a szerk.) vagy Fab Five Freddy, aki az MTV Raps című tévéműsor sztárja volt. Ez volt a kiindulópontja a nyolcvanas évekbeli változásoknak. Emlékszem, hogy Fab Five Freddie megkérdezte, hogy vannak-e itt helyes lányok. Hátrafordultam, megláttam Madonnát és megkérdeztem tőle, hogy lenne-e kedve felmenni a színpadra. Azt is megkérdeztem tőle, hogy szép melltartó van-e rajta, mire ő visszakérdezett, hogy normális vagyok-e. Ezután megkértem, hogy vegye le a blúzát és melltartóban menjen fel a színpadra. A többi pedig már történelem”- mesélte Maripol, majd nevetve hozzátette: - „Ez az egész abból adódik, hogy francia vagyok. Nem voltam olyan puritán, mint a környezetemben lévők, és sajnos én is mindig levettem a ruháimat. Ez után az éjszaka után Madonna kért tőlem egy időpontot, felkeresett az irodámban, és felkért, hogy találjam ki a külsejét, a megjelenését. Akkor én már bevezettem a bőrkarkötőket és a Fiorucci divatmárka művészeti vezetőjeként dolgoztam. Úgy gondoltam, hogy végre megtaláltam a tökéletes embert, aki tökéletesen tudná képviselni az általam kreált stílust. Ez a találkozás neki is tökéletes volt.”

Maripol és Madonna első együttműködése a már említett Madonna című lemez borítóján látható. A képeken az énekesnő arca és a kiegészítői egyformán hangsúlyosak voltak.  

Maripol személye és kapcsolatrendszere több ajtót is megnyitott az akkor még ismeretlen énekesnő előtt. Egyebek mellett a tervező közbenjárására Madonna léphetett fel a Fiorucci 15. születésnapján rendezett eseményen, amiért a nagy sztárok is ölni tudtak volna, hiszen az olasz butikhálózat a hetvenes évek második és a nyolcvanas évek első felében diktálta, meghatározta a divatot. Maripol főnökei hallani se akartak egy ismeretlen, feltörekvő sztárocskáról és a Flashdance főszereplőjét, Jennifer Beals színésznőt akarták felkérni, hogy lépjen fel a rendezvényen. Maripol végül azzal győzte meg őket, hogy Jennifer Beals nem tud énekelni. Lobbizása sikert hozott, így végül Madonna kapta meg a munkát. Az ünnepségen egy óriási tortából ugrott ki, amelyen 15 gyertya égett, és ez a szó átvitt értelmében is meghozta számára a kiugrást. A Fiorucci szülinapján ugyanis részt vett Michael Jackson menedzsere, Ron Wisner, aki ott helyben leszerződtette Madonnát.

Maripol hatása nemcsak az énekesnő indulásakor volt meghatározó, hanem Madonna karrierjének további jelentős állomásain is, például a Like a Virgin-korszakban, ami világhírű előadóművésszé és divatteremtővé is tette.
madonna_menyasszony.jpg

Az ugyancsak ikonikussá vált lemezborító születéséről Maripol így mesélt: - A művészeti vezető ötlete az volt, hogy egy Black Sabbath-típusú menyasszony szerepeljen a borítón, aki fekete rúzst és fekete kalapot visel. De én azt javasoltam Madonnának, hogy ennél valami valódibbal kéne előrukkolnunk. Végül egy fehér, csipkés menyasszonyi ruhát viselt, amely örökérvényű lett a fotóknak és az 1984-es MTV Video Music Awards díjkiosztón előadott produkciónak köszönhetően. Erről a fellépésről mindenki azt hitte, hogy igazi karrier-öngyilkosság és Madonnának onnantól nem lesz jövője a popiparban. Csakhogy éppen az ellenkezője történt.

Erre az estére Maripol így emlékszik vissza: - „Ez volt Madonna nagy áttörése. Én tudtam, hogy sokra fogja vinni, mert ambiciózus volt, a maga eredeti, hiteles és nagyon szerethető, édes módján. A menyasszonyi ruha segített elérni a céljait. Aznap már biztosan tudtam, hogy sikerült neki, megcsinálta! Az újságírók rohangáltak fűhöz-fához, mindenki tudni akarta, ki ez a lány, aki menyasszonyi ruhában hempereg a színpadon, akinek keresztek vannak a fülében és hozzá Madonnának hívják. Ráadásul arról énekel, hogy milyen szűznek lenni! Te jó ég! Sokkot kaptak!”

Maripol stílusteremtő hatása később is jelen volt Madonna karrierje során. A tervező akkor is közbelépett, amikor Madonna Like a Virgin-turnéjának színpadi jelmezeit kellett átalakítani. – „A fellépőruhákat egy nagyon kedves, angol lány, Marlerie Stewart tervezte, de minden úgy nézett ki, mintha Prince Purple Rain-turnéjára készültek volna.  Amikor Madonna megmutatta nekem a ruhákat, megkérdeztem tőle: „Te MADONNA vagy. Miért nem őrzöd meg azt, aki te vagy és amit te képviselsz?” Ő pedig hallgatott rám”.

 Bár Maripol és az általa kitalált stílus nélkül Madonna talán sosem vált volna globális szupersztárrá, a tervező nem gazdagodott meg, sőt a nevét is kevesen ismerik. Az általa tervezett ruhákat, ékszereket, kiegészítőket ugyanis nem védette le, így az üzletek gátlástalanul ellopták az ötleteit, majd tömegtermelésben kínálták a fiatal lányoknak a Madonna-sítlushoz elengedhetetlen kellékeket. Mindenki meggazdagodott, csak ő nem.– „Ha akkor több eszem lett volna, ma már multimilliomos lennék!”-sóhajtott Maripol De tulajdonképpen most már nem számít. 1988-ban csődbe mentem, pedig mindenki engem másolt. Esküszöm, hogy most már nem érdekel. Szabadúszó művész lettem és 1990-ben gyermekem született. Boldog az életem, mert van egy csodálatos fiam”- nyilatkozta Maripol.

Bár Madonna kaméleonként váltogatta a stílusát a pályafutása alatt, Maripol többször is visszatért hozzá. Az ő ötletei alapján született meg a Marylin Monroe-éra emlékeztető imázs, ami először a Papa Don’t Preach klipjében bukkant fel.

Ugyancsak tetten érhető Maripol hatása az Express Yourself című dalhoz készült klipben, például azt a bőrruhát is ő tervezte, amit a tej lefetyelésekor visel az énekesnő. De felbukkannak a jellegzetes, korai stílusjegyek is, például a láncok és a csipkés fűző is.

Madonna később más tervezőket kért fel közös munkára. Az egyik legemlékezetesebb együttműködés a francia Jean-Paul Gaultier nevéhez fűződik: a Blond Ambition turnéhoz ő tervezte a „csúcsos” melltartót Madonnának, ami a kilencvenes évek ikonikus ruhadarabjaivá vált. A turné Grammy-díjat kapott, itt megnézhetitek az egész show-t:

„Madonna stratégiája zseniális. Újra és újra megváltoztatja a stílusát, így az emberek sosem unják meg. Ő azt mondja, hogy a zenéje változik, de most őszintén…a zene mindig ugyanolyan”- fogalmazott Maripol.

Az elmúlt években Maripol sem unatkozott, egyebek mellett négy művészeti albumot adott ki. Az egyik, a Maripola X címet viseli, és nyolcvanas évekbeli, erotikus Polaroid-fotókat tartalmaz mások mellett a fiatal Madonnáról is. Maripol művészeti vezetőként vett részt például Cher, Elton John és Luther Vandross videóklipjeiben és rendszeresen dolgozott a Document magazinnak is. Pólókat tervezett Marc Jacobs-szel és ékszerkollekciót dobott piacra Atomic Glamour néven.

maribol.jpgMaripol mostanában

„Örülök Madonna sikereinek és bizonyos szempontból örülök is, hogy így alakult az életem. Nyugodtan sétálhatok az utcán anélkül, hogy bárki felismerne vagy zaklatna. Neki erre már nincs lehetősége, és ahogy ismerem a szabadságvágyát, szerintem ezzel nehezen birkózhat meg. Mindig jóban voltunk, teljes szívemből a legjobbakat kívánom neki, és tudom, hogy előbb vagy utóbb én is megkapom a hírnév rám eső részét”-zárta mondandóját Maripol.  

A bejegyzés trackback címe:

https://fulesbagoly.blog.hu/api/trackback/id/tr4114163693

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kolomparlole1114 2018.08.06. 17:38:02

30 éve én is megcsináltam volna. :)

Slepy 2018.08.07. 00:12:29

@kolomparlole1114: Én még most is megcsinálnám. :)
süti beállítások módosítása