Fülesbagoly

Gyógyír testnek és léleknek a Körömvirág együttes

2016. augusztus 21. - Bagolyhír

Különös formáció a Körömvirág együttes, amely 2014 óta létezik. Műsoraikban – Ének és irodalom vagy a Szóljon, aki látta – nemcsak az irodalombarátokat, hanem mindenkit igyekeznek megszólítani, a Medvehívogató című műsoruk pedig kifejezetten a gyerekeknek szól, hogy a felnövekvő nemzedék szeresse a verseket, és a közös éneklést is kedveljék meg. Bihari írása.

koromvirag-foto.jpgFotó: Gombos Ferenc

A 2015. évi Szent György-nap óta Szászné Ökrös Beáta énekessel áll fel az együttes, amelynek alapítója, Miczura Károly így vall magáról: „Édesapám 1927-ben látta meg a napvilágot, dzsessz-szaxofonos és bőgős volt. Bár csak négy elemit végzett, de jobban ismerte a kottát, mint néhány tanult zenész, és kiválóan tudott tanítani is, tanári szinten. Bár apám bőgőst szeretett volna belőlem faragni, de az alkatom miatt maradt a hegedű. Hatéves koromban kezdtem el a zenélést, majd mikor édesapám leszerződött Sárrétudvariba, átvitt Lavotta Kamillához, aki Püspökladányban tanított. Azt mondta, nem szabad, hogy elkallódjak, csak csiszolni kell ezt a gyereket. Elkísért versenyekre Debrecenbe is, és mikor lakatosnak tanultam, elintézte, hogy közben végezhessem a zenei konzervatóriumot. Kamilla néni segítsége nélkül ez nem sikerült volna. Sokat segített a családi háttér, de Zámbó Lászlótól is sokat ellestem Berettyóújfaluban, igazi mesteremnek azonban Jeremiás Béla bácsit tartom, a debreceni Arany Bika egykori prímását. Szeretem magam kipróbálni más műfajokban is, mert én minden jó zenét szeretek játszani és hallgatni is. Játszottam egy évet a Rajó zenekarban is, de ahhoz, hogy ott ragadjak, a fővárosban kellett volna lakni, aztán hét esztendőt muzsikáltam a 100 tagú cigányzenekarban, ennek révén jutottam el olyan országokba, mint Olaszország, Németország, Franciaország, és szereztem egy jó barátot, a fiatal Berki Lacit, akivel azóta is tartom a kapcsolatot. Játszottam a rövid életű Dr. Valter Gypsy Jam Bandben, mert nagyon tisztelem Valtert, nagyon jó muzsikus, kiváló énekes. Érdekes felállás volt a mienk, és a zene is: blues és cigánymuzsika. Még amerikai meghívásunk is volt. Nem rajta múlott, hogy nem valósult meg... A Körömvirág együttes már több mint kaland, hisz több mint két esztendeje tart. Mikor Kocsis Csaba megkeresett, hogy szeretne velem játszani megzenésített verseket, csak vakartam a fejem, hogy mit fogok én ezzel kezdeni... De ahogy elolvastam Rostás-Farkas György és a Choli bácsi (Choli Daróczi József) verseit, megérintett. Szépen szóló, szívig hatoló, emberi sorok voltak, nem volt nehéz ráhangolódnom...”


Szászné Ökrös Beáta úgy tartja, hogy a zene, amivel középiskolás évei alatt kezdett komolyabban foglalkozni, fontos szerepet tölt be az életében. „Több zenekarnak is tagja voltam, 10 évig egy alternatív dallamos rockzenét játszó együttes frontasszonyaként énekeltem, ahol saját dalainkat játszottuk, Berettyóújfalu térségében sokfelé ismertek minket, talán van, aki még emlékszik az Inferno együttesre. Vokáloztam az ír népzenét játszó berettyóújfalui SPAM együttesben. Kis zenei kitekintésként énekeltem két rövidebb ideig működő debreceni acapella énekegyüttesben is. Néhány évvel ezelőtt megtiszteltetésként ért, hogy a Stabil Oldalfekvés nevű, szintén berettyóújfalui formációban énekelhettem általam nagyra tartott zenészekkel. A zene rövidebb-hosszabb kihagyásokkal mindig visszatért az életembe. A Körömvirág együttest 2 évvel ezelőtt láttam először egy szép nyári zenés estén, nézőként nagyon megérintettek a szép versek és dallamok, és ott megszületett a vágy, de jó lenne ennek a csapatnak a tagja lenni… Kértem, és megadatott. Hálás vagyok érte.”
– Az Összefonódás című műsorom, amely 1993-ban született, s cigány költők verseiből állítottuk össze Balogh Gyulával, 2013-ban megújult. Ebben való közreműködésre kértem fel Miczura Károlyt – meséli Kocsis Csaba, aki nem tartja magát zenésznek, csak afféle régimódi énekmondónak. – Szászné Ökrös Beával már énekeltem együtt egy rövid ideig a SPAM zenekarban, aztán létrehoztuk a Négypatkó együttest, hogy gyerekműsorokat játsszunk, de egy tagcserének köszönhetően maradt a Körömvirág név, mert az gyógyír a testnek és a léleknek is. Én magam a Naposcsibe együttesben kezdtem, két felejthetetlen jubileumi koncert után már csak az emlék maradt. A Körömvirág együttes a legígéretesebb formáció, amelyben valaha játszottam, minden nap egy ajándék, minden koncert ünnep. Közel száz verset zenésítettem meg, ebből több műsort is össze tudnánk állítani. Szeretem, ahogy a barátaim felöltöztetik ezeket a dalokat. A legtöbb verset Vári Fábián László, Markó Béla, Fecske Csaba, Körmendi Lajos, Tamás Mária, Choli Daróczi József, Gittai István, Orbán János Dénes, Sinka István jegyzi, de számos kortárs költő verse van még a tarsolyunkban, mert a mi repertoárunkban nem működik a szekértábor-szindróma, mi a jó verset szeretjük. Sajnos az elfoglaltságok miatt kevés idő marad próbálni, mert tervek, ötletek, dalok születnek kérés nélkül is. A meglévők mellett szívesen mutatnám be az Orbán János Dénes köteteiből összeállított műsorunkat, amely most éppen az Énem és kora munkacímet viseli. A zene már készen van, csak a közös próbák hiányoznak hozzá, hogy összeálljon az új zenés darab: „Tkp. így is lehet élni, / egy hangyabolyban, elfeledten, / nem hazát, csak kenyeret kérni. / (Egy társadalom vagyunk mi ketten.)”

A bejegyzés trackback címe:

https://fulesbagoly.blog.hu/api/trackback/id/tr2511071112

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása