Fülesbagoly

Megértést kérnek a koncertszervezők, de nem mindenki ért velük egyet

2020. április 15. - Bagolyhír

Nyílt levelet fogalmazott meg 32 klub, fesztivál és koncertszervező. A koronavírus-helyzetre hivatkozva lényegében kijelentik, hogy az elmaradó koncertek jegyárát nem térítik vissza. A levelet több nagy piaci szereplő nem írta alá, a Barba Negra el is mondta nekünk, miért nem.

musiccrowd.jpg

A nyílt levelet sok ismert fesztivál és szórakozóhely aláírta, ugyanakkor az írás végén nem szerepel például a Sziget, a Volt Fesztivál, a Balaton Sound, az EFOTT, a Barba Negra Music Club, a Művészetek Völgye, a Paloznaki Jazzpiknik, az EastFest, a Vidor Fesztivál, a Hammer Concerts, a Kobuci Kert és az Akvárium Klub neve sem. A Hammer Concerts és a Barba Negra ezzel kapcsolatosan ki is fejtette véleményét, de először lássuk a levelet teljes terjedelmében:

Nyílt levél 32 hazai klub, szervező és fesztivál összefogásában

Kedves koncertre járók!

Az alábbiakban egy nyílt levelet olvashattok, amely a hazai élőzenei helyszínek, fesztiválok, koncertszervezők összefogásának eredményeként született meg.
A kialakult járványhelyzet mindannyiunkat sok, eddig ismeretlen kihívás elé állított, ezért sajnos a megszokottól eltérő megoldásokban kell gondolkodnunk nekünk is. Tudjuk, hogy békeidőben programlemondás esetén a jegyárakat automatikusan vissza szokás téríteni, de jelen helyzetben ezt sokan nem tehetjük meg, mert ez azonnali csődhelyzetet eredményezne. Szeretnénk elmondani, mi zajlik a kulisszák mögött és milyen gazdasági megfontolások állnak az esetenként eltérő döntéseink hátterében.
Legyen szó akár klubról, akár fesztiválról valamennyien az év 365 napján állandó stábbal azon dolgozunk, hogy minél magasabb színvonalú szórakozást nyújtsunk Nektek. Mindig innovatív megoldásokra törekszünk, ennek érdekében évről évre rengeteg új és sokszor költséges beruházást indítunk.
Mindannyiunk elsődleges bevételi forrása a jegybevétel, ezt egészíti ki a vendéglátás és a szponzorációs támogatás. Ezek adják ki azt az összeget, amelyből finanszírozni tudunk mindent: állandó stábunk munkabérét és járulékait, a terület- vagy helyiségbérleti díjakat, karbantartást, az előadói tiszteletdíjat/előleget, közműszámlákat, hang- és színpadtechnikai költségeket, kommunikációs felületek vásárlását, adókat és még sorolhatnánk. Ez azt jelenti, hogy a költségek egy komoly részét akkor is ki kell fizetnünk, ha egy-egy rendezvény nem valósul meg és emiatt nem jutunk bevételhez.
A jelenlegi helyzet hosszútávú hatásait még mi magunk sem tudjuk pontosan felmérni és számunkra most valóban a fennmaradás a tét. Ahhoz, hogy a következő bizonytalan hónapokban is legalább minimális fizetést tudjunk biztosítani a dolgozóinknak - itt olyan szakemberekről van szó, akiknek a tudása nélkül képtelenek lennénk a járvány után magas színvonalú rendezvényeket szervezni -, amíg újra koncerteket tudunk tartani, a bevett szokásoktól eltérően kell eljárnunk.
A helyzetet minden fesztivál, klub, szervező a saját gazdasági helyzetét felmérve próbálja kezelni, éppen ezért ezek a megoldások eltérőek lehetnek (például támogatói jegyek kibocsátása; utalványrendszer; halasztás esetén a jegyek automatikus érvényesítése a pótdátumra stb.) Ebben a levélben a bizalmatokat és megértéseteket szeretnénk kérni: azt, hogy ne feltételezzetek semmilyen rossz szándékot döntéseink mögött. Kizárólag a támogatásotokkal tudunk a járvány után is sokszínű és minőségi élőzenei eseményeket szervezni. Hiszen mindannyian azért küzdünk, hogy amint helyreáll a rend, újból azt tehessük, amit a legjobban szeretünk: önfeledt szórakozást biztosíthassunk számotokra. Előttünk ez a kép lebeg, ez az, ami nap mint nap erőt ad nekünk, és a támogatásotokért cserébe ígérjük, még nagyobb lelkesedéssel és szenvedéllyel vetjük bele magunkat a munkába.
aláírók:
A38 Hajó, AlteRába Fesztivál, Bánkitó Fesztivál, Budapest Park, Campus Fesztivál, Dürer Kert, Famous Management, Fekete Zaj, FEZEN Fesztivál, Fezen Klub, GetCloser Concerts, HALL Debrecen, Helynekem, Instant-Fogas Komplexum, Kolorádó Fesztivál, LÄRM, Livesound, Lovarda Egyetemi Kulturális és Konferenciaközpont, Nagyerdei Víztorony, New Beat, Petőfi Kultúrtanszék, Plázs Siófok, Pontoon, Raqpart, Rock Cafe Hajdúszoboszló, Szenes Klub, Szegedi Ifjúsági Napok, Tixa, Toldi Klub, Total Dance Festival, TrafoClub Gödöllő, TRIP

A Hammer Concerts már egy hónapja közleményt jelentetett meg, miszerint mindenkinek visszafizetik a jegy árát. A mai történések miatt újra posztoltak:
"A mi álláspontunk világos ebben a kérdésben. (...) A lemondott koncertek jegyeinek ára visszajár. Automatikusan. Az emberek szabad döntése, hogy amennyiben lehetőségük van, milyen amúgy nemes célt támogatnak. Természetesen klassz ha valaki a nehéz helyzetbe került kulturális intézményeket tudja támogatni, de hagyjuk meg ezt SZABAD döntési lehetőségként."

Pócsi István, a Barba Negra Music Club és a Track programigazgatója a nyílt levél hátteréről is mesélt nekünk.
- Hétfőn kaptunk egy e-mailt a Budapest Parktól, amiben a később közzé tett közleményének vázlata szerepelt - mondta el Pócsi István. - Ebben felkértek minket is, ha egyetértünk a leírtakkal, minket is szívesen látnak az aláírók között.
A levelet végül nem írták alá a klub vezetői, amit így indokolt István:
- A levél tartalmával nagy százalékban azonosulni tudunk, hiszen minket is pontosan úgy érint a kialakult helyzet, mint ahogy az le lett írva. Mi is pontosan megéljük a gazdasági nehézségeket, mi is tervezünk, gondolkodunk, és dolgozunk, még ebben a borzasztóan bizonytalan időszakban is. Azonban a közönségünket mélyen érintő kérdésekkel nem tudtunk azonosulni, abban nem értettünk egyet. Ezzel kapcsolatban tettünk is javaslatot, amit azonban a másik fél nem fogadott el.
Pócsi István azt mondja, a Barba Negrában mindig is alap volt a jegyár visszatérítés
- Nálunk mindig is az volt a norma, hogy egy halasztott, vagy elmaradó program esetében a közönségnek biztosítani kell a választás lehetőségét. Ez alatt értjük, hogy az új dátum nem biztos, hogy minden jegytulajdonosnak megfelelő, így egy meghatározott időkorláton belül, belépőt visszaválthatja. Sajnos ebben az időszakban erre még körültekintőbben oda kell figyelni. Sokszor hangsúlyoztuk, hogy működésünk egyik pillére, a szakma mellett, a közönség. Nekik köszönhetjük sikerünket. Ma, nem hozhatjuk olyan helyzetbe őket, hogy nem váltunk vissza jegyet, hiszen sok esetben lehet a megvásárolt belépők ára a mindennapokban segíthet a túlélésben.
Voltak, akik személyes oldalukon tettek már felajánlást, hogy ők bizony nem váltanak vissza jegyet, ezzel támogatva a szórakoztatóipart. Ez nemes gesztus, és köszönjük mindenki nevében, de a segítségnek nem perszonálisan kellene megtörténni, hanem felsőbb szinteken. Észre kell venni, hogy erre az iparágra hatalmas szüksége van az embereknek. Elég elmenni egy színházi előadásra, vagy koncertre, és az ott látott boldog arcok csak is ezt tudják alátámasztani.
István azt is megosztotta velünk, hogyan próbálják átvészelni a nehéz időszakot.
- Folyamatosan dolgozunk, tervezünk. Persze roppant nehéz úgy előre gondolkodni, hogy nem látjuk a vírushelyzet végét, de bizakodóak vagyunk. Voltak már más jellegű nehéz időszakok, azt is túléltük. Hittel és összefogással pedig ezen a helyzeten is túl fogunk lépni és lesznek még roppant hangos és önfeledt estéink.

UPDATE:
A nyílt levélt három aláírója, a FEZEN Fesztivál, a Fezen Klub és a Petőfi Kultúrtanszék imént posztolt, miszerint "amennyiben nem tudunk megtartani bármilyen eseményt, akkor minimálisan adunk egy pót dátumot, vagy visszatérítjük a belépőjegyek árát."

A bejegyzés trackback címe:

https://fulesbagoly.blog.hu/api/trackback/id/tr2615614736

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Petya85 2020.04.16. 17:30:00

Ezt talán valahol még meg is lehetne érteni, csak azt nem értem meg, hogy pl. egyrészt a Ticketpronak is van egy szabályzata, amihez nem tartja magát, de tőlem elvárják, hogy figyelembe vegyem. Nem kapok egy értelmes választ az egyirányú kérdésemre. A másik, hogy jövőre ki tudja mi lesz ezek után, mi lesz ennek a vége? Még ha nem is a járványról beszélünk, hanem, hogy jövőre kiköltözöm Kanadába... Ha már van mindenkinek egy szabályzata, ugyan tartsák már magukat hozzá, és adják meg mindenkinek a választás szabadságát.

gabesz7004 2020.04.17. 15:41:12

Véleményem szerint, ha a vevő ( koncert látogató) normál esetben nem kérdezi hogy mennyi egy-egy rendezvény, vagy az erősen túlárazott büfék nyeresége s azt mire költik, akkor az sem kell érdekelje a jelenlegi helyzetben mennyi veszteséget kénytelen elkönyvelni a szervező! Szolgáltatás nélkül pénzt eltenni csúnya dolog.

Vincent 2020.04.17. 19:34:30

A jelenlegi helyzethez az a felelőtlen menedzsmenti/tulajdonosi magatartás is nagyban hozzájárult, amit az elmúlt években minden szektorban tapasztalni lehet Mo-on, hogy minden pénzt kivesznek és hazavisznek folyamatosan a cégekből. Iyenkor pedig nem akarják visszavinni, avagy beletenni, mert jó eséllyel már fel is élték (vettek csilivili házat, autót, volt sok szuper nyaralás stb.) és persze most jönnek a likviditási gondok. Magam is több cég tulajdonosa vagyok, és riasztó, hogy mennyire gyakran találkozom ezzel a gyakorlattal.
süti beállítások módosítása