2019. máj 18.

Ma már az internet diktál, a tévé pedig követi

írta: NagySzabolcs
Ma már az internet diktál, a tévé pedig követi

 A saját titkos receptje szerint készíti a klipes rotációt, elsősorban szórakoztatni akar, de felfedez és megmutat is új zenéket, és nem szereti, ha a szakma nyavalyog a folyamatosan változó szintér miatt. Mindezt László G. Gerzson, a Music Channel zenei és programigazgatója nyilatkozta nekünk rövid, de tartalmas interjújában.

grzsn.jpg

Hogyan és mikor fertőzött meg a zene?
- A zene szeretetét édesapámnak és nővéreimnek köszönhetem. Otthon szinte minden hétvégén pörgött a bakelit, hol apám hallgatta kedvenc klasszikusait, hol pedig a nővéreim udvarlói által ajánlott és „misztikus” úton beszerzett külföldi lemezeket hallgattam folyamatosan. A paletta igen széles volt, Johnny Cash-től kezdve Koncz Zsuzsán és Pink Floydon keresztül a Kraftwerkig. A későbbiekben én is hozzájutottam első kazettás magnómhoz, majd egy kölcsön-walkman segítségével éjjel-nappal szólt valami körülöttem. Ekkoriban ismertem fel, hogy a zene a legkülönbözőbb hangulataimban is óriási segítségemre van.

Dolgoztál vezető pozícióban a Rádió1-nél, a VIVA TV-nél, a magyar MTV-nél, az Est FM-nél és a Music FM-nél is, így hosszú ideje ott tartod a mutatóujjadat a könnyűzene vénáján. Hogy látod, rádiós/tévés pályafutásod alatt előnyére vagy hátrányára változott a zenei élet illetve kínálat?
- Nem szeretem, amikor a több éve pályán lévő, tapasztalt és „mindentudó” zenei szakemberek nyavalyognak. Ez egy folyamatosan átalakuló színtér, amit vagy akarsz és megpróbálsz követni, vagy marad a „régen minden szebb és jobb volt” hozzáállás. Az, hogy az internet berobbanásával, illetve az online zenefelhasználás előretörésével és uralmával a pozitív (értsd: könnyen és gyorsan lehet valaki „sztár”) mellett milyen negatív hatás (pl. gyors kiégés) párosul, az már egy másik téma. A fejlődés megállíthatatlan, de talán lehetne lassabb tempójú, hogy meg is tudjuk emészteni, amit elfogyasztunk.

A Music Channel zenei - és programigazgatójaként közízlést befolyásolsz vagy egyszerűen csak szórakoztatni akarsz?
- Kereskedelmi médiumként a szórakoztatás az elsődleges, de az aktuális trendek és slágerek mellett mindig külön hangsúlyt fektetünk az általunk felfedezett, de még nem ismert előadók produkcióira. Így egyszerre tudsz befolyásolni és szórakoztatni is. Ezért is vannak tematikus műsoraink, mint a 1 like Hiphop és a Rock Chart, amelyekben be tudjuk mutatni az adott zenei műfaj még nem ismert, de tehetséges produkcióit. De említhetném az ország egyetlen, a legújabb, Dél-Koreából útjára indult tini őrületet, a k-pop műfajt képviselő K-Pop Now című zenei blokkunkat is.

Milyen szempontok alapján kerül rotációba egy klip a Music Channelen?
- Hétről hétre követjük a hazai és nemzetközi slágerlistákat, és természetesen állandóan rezonálunk a különböző online platformokon történő folyamatokra. Műfajilag elég széles a választékunk, de ez talán azért is van, mert a klasszikus értelemben vett és évtizedekkel ezelőtt definiált stílusok (mint például: r’n’b, rock, house, hiphop stb…) mára teljesen összemosódtak. A zenei rotáció összeállítása egy általam elkészített titkos recept szerint áll össze ;) Ebből ennyi, abból annyi, plusz egy kis show. A lényeg, hogy amennyiben hiszünk egy hazai dalban/videoklipben, akkor ahhoz szervezünk egy klippremiert és pörgetjük ezerrel, interjút készítünk az előadóval, és meghívjuk a Pop City című, Dukai Regina által vezetett élő műsorba, ahol akár élőben, akusztikusan is előadhatja aktuális slágerét.

Talán most van az a pillanat, amikor a legtöbb nyugati zene szól a magyar médiumokból. Hallgatottsági, nézettségi szempontból kockázat lenne több magyar együttest beemelni Ariana Grande és Nicki Minaj mellé?
- Úgy gondolom, hogy a hallgató/néző nem elsősorban aszerint dönti el, hogy mit akar befogadni, hogy hazai vagy külföldi-e az adott zene, hanem hogy megérinti-e, tetszik-e neki, és beleillik-e az aktuális trendek közé, netán pont annyira lóg ki, hogy izgalmas legyen számára, és megmutathassa a barátainak. Amennyiben egy hazai produkció jól beleillik a zenei folyamba (flow), akkor ugyanolyan súllyal esik a latba, mint külföldi kortársai. Manapság (köszönhetően többek között a technikai vívmányoknak) rengeteg egyre profibb és színvonalasabb magyar zene készül. Ezeknek csak egy bizonyos része tud napi rotációba kerülni, ezért hoztuk létre a Magyar óra című zenei műsort, amelyben kizárólag hazai klipek láthatóak egy-egy órán keresztül, heti hét alkalommal.

A YouTube világában van létjogosultságuk zenei tévéknek?
- Azzal tisztában vagyok, hogy a zenei tévék funkciója ma már nem az, ami 15-20 évvel ezelőtt volt. Ma már az internet diktál, a tévé pedig követi azt a saját maga által megszabott szabályai, igényei szerint. Amennyiben ezt jól csinálja egy csapat (szerkesztőség), akkor el lehet érni, hogy a néző kiszolgálva érezze magát, hátradőljön egy üveg üdítőitallal a kezében, és ne érezze szükségét, hogy a különböző online felületein megnyomja a play gombot.

Idén először zsűritag leszel a Fülesbagoly Tehetségkutató döntőjében. Mire fogsz figyelni elsősorban a produkciókat látva?
- Mivel nem vagyok zenész, én nem a technikai tudást fogom sasolni, hanem arra fogok figyelni, hogy érzelmeket adjon át, és lássam, hogy milyen módon hat majd a közönségére. De a legfontosabb, hogy bármilyen hangulatban vagyok is, hasson rám úgy, mint nyolc évesen a Love Me Do. 

Szólj hozzá

Interjúk László G. Gerzson Music Channel