Fülesbagoly

Megtanultam megálljt parancsolni magamnak

2017. november 25. - Leirer Tímea

Hrutka Róbert dalai olyan ikonikus magyar filmekben is felcsendültek, mint a Magyar Vándor, a Valami Amerika 2 vagy a Kincsem. December 2-án különleges koncertre készül, ennek apropójából beszélgettünk vele.

hrutka_robert_csk_13.jpg

Több színész is azt állítja rólad, hogy te vagy az ideális zeneszerző, aki képes jó dalokat írni színészeknek. Szerinted mivel érdemelted ki ezeket a dicsérő szavakat? Ennyire türelmes vagy?
- Valóban jól tudok együtt dolgozni másokkal és biztosan ez is közrejátszik. Amikor elkezdtem zenélni és dalokat írni, sosem gondoltam arra, hogy egyszer majd színészekkel dolgozom együtt, nekik írok dalokat. Egyik lehetőség hozta maga után a másikat, ma már a kedvenc „kollégáim” között van Udvaros Dorottya, Tompos Kátya, Für Anikó és még sorolhatnám tovább, ki mindenkinek írtam dalt az elmúlt 10 esztendőben. Azt hiszem, azért szeretnek velem dolgozni és azért éneklik szívesen a dalaimat, mert sosem az „asztalfiókból” húzok elő újabb és újabb számokat, hanem mindig az adott előadó személyiségére találom ki a dalokat. Szeretem megismerni az előadókat, beszélgetni velük, megtudni mit gondolnak a világról. Ma már büszkén elmondhatom, csak olyan embereknek írok dalokat, akiket kedvelek, jó részük a barátom és ezért könnyű velük dolgozni. Nagyon sok dalomhoz Bereményi Géza írja a szövegeket, ő is hasonlóképpen gondolkodik, ezért nagyon személyes és őszinte szerzemények születnek.

Ha valakivel először dolgozol együtt, akkor előbb jön az ismerkedés, a beszélgetés és csak aztán a közös munka?
- Ma már nagyon kevés új megbízást tudok elvállalni, de természetesen felkérések azért érkeznek szép számmal. Mielőtt leülnék, hogy írjak valakinek egy dalt, többször is leülünk beszélgetni, igyekszem közelebb kerülni hozzá, megismerni őt. Ha valakinek egy kicsit közelebb kerülök a lelkéhez, szinte azonnal kipattan belőlem a dal.

Sok alázat szükséges?
- Azt hiszem, akkor éreztem rá erre a szerzői attitűdre, amikor elkezdtem filmzenékkel foglalkozni. Ott aztán tényleg nincs pardon, hiszen alkalmazkodni kell a film hangulata és cselekménye mellett a filmkockákhoz, a történet tempójához, a vágáshoz… A zeneszerző dolga nem az irányítás, hanem hagynia kell, hogy a film vezesse. A filmzenék szerzőjeként az ember önkontrollt és alázatot tanul. Azt szoktam mondani, hogy a jó filmzene olyan, mint egy nő, aki bár akármilyen ruhát felvehet, csak abban tud igazán természetesen viselkedni, amit természetesen tud viselni.

Szívesen dolgozol színészekkel?
- Azért szeretek színészekkel dolgozni, mert ők nemcsak érzik a dalokat, de ezeket az érzelmeket közvetíteni is tudják a közönség felé. Erre nem minden popelőadó képes, pedig igazi világsztárokkal is dolgoztam már. Néha nem is csak az kell, hogy valaki hibátlanul énekeljen, hanem az, hogy amikor kimegy a színpadra és „lenyújtja a kezét” a közönséghez, akkor megtörténjen a nagybetűs csoda. Ha ezt látom és hallom, akkor én magam is csak hátra dőlök a székben, nézem az előadót és élvezettel hallgatom őt, így jómagam is közönséggé tudok válni.

hrutka_robert_csk_4.jpg

Fotók: Csányi Krisztina

Ha egy szerzőnek ennyi emberi és szakmai feltételhez alkalmazkodni kell, mondjuk egy filmzene esetében, az nem veszi vissza a kreativitást, nem korlátozza az alkotó munkáját?
- Amikor megkapom a forgatókönyvet és elolvasom, szinte már az első pillanatban kiderül, hogy megszólalnak-e hozzá a hangok a fejemben, hogy megindít-e a történet zeneileg. A jó rendező ráadásul nagyon jó instrukciókat is ad, remekül leírja, milyen hangulatú, tempójú zenét szeretne.

Herendi Gábor például a Kincsem esetében megmondta, mit szeretne?
- Igen, ő például remekül instruál. Úgy mondja el a saját elképzeléseit, hogy közben új utak felé, merész megoldások irányába terel, így még a szerzői szabadságom is megmarad. Mindig arra törekszem, hogy visszaadjam a történet hangulatát, de közben minden zenében legyen valami egyedi, különleges és egy kicsit mindegyikkel letegyem a névjegyem a filmben. Minden szerzőnek megvan a maga zenei világa, a jellemző dallamvezetési formái, amely alapján felismerhetők a szerzeményei.

Képkockákhoz készülnek a zenék vagy csak a forgatókönyvet látod?
- Nagyon sok zenének már a forgatás idejére készen kell lennie, de persze olyanok is vannak, amelyeket már a félkész filmet látva írok. Mindegyiknek megvan az előnye és a hátránya is. Mindig azt a pillanatot várom, amikor elkészül a film, és leülhetek egy pohár borral, hogy átadjam magam a hangulatnak. Hosszú ideje nem úgy írok dalokat, hogy csak dallamok és harmóniák vannak, hanem érzések és hangulatok jelennek meg, amelyeket a hangszereléssel bármilyen formába véglegesíthetek.

Ilyenkor még eszedbe jut, hogy ezen vagy azon változtatni kellene?
- Mindig eszembe jut valami, de már megtanultam időben elengedni a szerzeményeimet. Ha rajtam múlna, valószínűleg egyetlen dalom sem került volna ki a stúdióból, mert mindig találnék rajta valamit, amin még lehet egy kicsit változtatni. Megtanultam lezárni a dolgokat és megálljt parancsolni magamnak. Az albumok és filmzenék készítésekor a határidők is rákényszerítenek erre.

hrutka_robert_csk_17.jpg

A saját produkciók vagy a filmes felkérések élveznek elsőbbséget az életedben?
- A saját produkcióm mindig háttérbe szorul, mindig azt hagyom félbe vagy halogatom, ha érkezik egy-egy új felkérés. Már hat éve elkezdtem az új albumomat, de még mindig nem készült el. Vagy Udvaros Dorottyával készítettünk egy új albumot, vagy egy csodás filmes felkérés érkezett, vagy éppen Tompos Kátya új lemezét készítettük. Mindegyiket imádtam és nagyon büszke vagyok rájuk, de most elhatároztam, hogy a jövő év első felében elkészül és megjelenik a saját új albumom.

Hogy állt össze a szimfonikus koncert programja?
- Ezúttal nem arra figyeltem, hogy a legnagyobb slágerek szerepeljenek a koncert programjában, hanem úgy próbáltam összeállítani az előadást, hogy a szívemhez legközelebb álló dalok és az elmúlt 15 év kiemelt korszakainak emblematikus slágerei is szerepeljenek benne. Az életem legfontosabb állomásainál időzünk majd, egy-egy fontos barátságot ünneplünk meg a kiválasztott számokkal. Színház- film – és dalok tematika mentén alakul majd a koncert. Nem korszakokat szeretnék bemutatni, sokkal inkább hangulatok mentén szeretném vezetni a zenékkel a közönséget. Für Anikó, Udvaros Dorottya, Tompos Kátya és Roy is énekel majd a lemezen. Természetesen lesznek instrumentális füzérek filmzenékkel, de ezekkel is inkább érzéseket szeretnék visszaadni. Ezért inkább a szöveges dalokra koncentrálunk.

Jamie Winchester ugye nem hiányzik majd a koncertről?
- Természetesen. Pályafutásom fontos hét éve volt, amikor együtt zenéltünk. Fantasztikus zenész és bár ő azt állítja, visszavonult és civil életet él, azért minden egyes alkalommal, amikor zene közelébe kerül, látom azt a különleges, csak rá jellemző csillogást a szemében. Ő egy vérbeli zenész, aki sosem fogja teljesen elhagyni a színpadot.

Lehet, hogy hagyományteremtő lesz ez a szimfonikus koncert?
- Akár még az is előfordulhat. Az elmúlt 25 évben több pár száz dalt, zenét írtam, van miből válogatni, akár minden évben teljesen új összeállítással állhatunk színpadra. Imádok vonósokkal együtt zenélni és azt hiszem a vonószenekari koncert az mindig pirosbetűs ünnep marad az életemben.

A bejegyzés trackback címe:

https://fulesbagoly.blog.hu/api/trackback/id/tr9013379811

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ételizésítő 2017.11.27. 17:40:00

Érdekes lenne pár régi Kretens-számot szimfonikus formában meghallgatni (mondjuk a Százados elvtárs, Előre, vörösök, Élet, Gyilkosom).
Ha már életműkoncert... Ez is elég fontos szakasza volt az életének, gondolom.
süti beállítások módosítása